Fajront u Sarajevu – recenzija knjige

Ostale teme / 20. 10. 2014. / Autor:

Malo je knjiga koje sam pročitao u jednom dahu, a još manje onih za koje sam pisao recenziju. Praktično, ovo je prva o kojoj ću pisati, delom zbog utiska, a delom kako bih ušao u nešto što mislim da nam je jako potrebno – preporuka dobrih knjiga.

fajrontusarejvu

Knjiga „Fajront u Sarajevu“ me primarno privukla iz tri razloga:

• zbog pisca dr. Neleta Karajlića, koga jako cenim kao multimedijalnu ličnost
  • naslova koji zvuči jugonostalgično
  • antidigitalizacije protiv koje se sam sa sobom borim („Miloše čitaj knjige za promenu“)

Knjiga kreće poprilično šokantno. Nisam ni znao da je dr. Nele imao srčani udar 2011. godine. Deluje da ga je ta opomena motivisala da knjigu napiše. I dok su prve glave po malo kilave, dinamika kreće nakon neke 50. stranice gde dr. Nele jako fino priča o energiji i raji Sarajeva u periodu sedamdesetih i osamdesetih. Takve priče jako cenim jer su iz vreman u kome nisam živeo, a o kome se toliko priča. U nastavku se „gutaju“ glave. Naravno, pravi fajront je pri kraju knjige, a sve mi liči da će dr. Nele pisati i nastavak.

Kroz knjigu se prepliću istorija Sarajeva, nostalgična priča o Hrvatima, Bosancima i Srbima, slozi i raju u kome su živeli, stvaranju sarajevskih rok bendova, ali i svađama i razdorima, Posebno mesto u knjizi zauzima dr. Neletova glumačkoj karijeri u „Top listi nadrealista“ koja je bila popularnija od grupe „Zabranjeno pušenje“. Posebno bih izdvojio priče o nastanku  naziva „Zabranjeno pušenje“ i kako je zabranjeno „Zabranjeno pušenje“.

fajrontusarajevu-recenzija

Možda je olakšavajuća činjenica po ovu recenziju je ta što sam knjigu čitao na moru, pa mi je bilo dodatno opuštajuća. Ipak, desilo mi se nešto što se sa ranijim knjigama nije dešavalo. Dan nakon što sam knjigu pročitao, osetio sam veliku tugu što knjiga nema više strana, jer sam se po prilično uživeo u dr. Neletovu priču. Upravo je ta priča ključna u knjizi jer od prve korice imate osećaj da ste sa dr. Neletom na pivu i da vam priča svoju životnu priču, potpuno iskreno, narodskim jezikom sa primesama panka.

Ovo je momenat gde kao bloger prepoznajem nešto što nam danas po prilično nedostaje – životne priče od opšteg značaja koje svi imamo, možemo da ih podelimo, onako iz srca, bez dlake na jeziku, tehnički nikad lakše, ali to nekako retko činimo. Posebno bih savetovao blogere da ovu knjigu pročitaju jer smatram da će im biti vetar u leđa i nova inspiracija za prisnije digitalne reči koje nam fale u ovom vremenu monotonog medijskog sadržaja. Pored svega oduševljen sam dr. Neletovim životnim konstatacijama, a neke planiram da tetoviram, šalim se, samo izdvojim na jako vildjivo mesto u sobi ili ekranu.

Tek nakon pročitane knjige krećem da guglam i otkrivam da je dr. Nele knjigu prodao u više desetina hiljada primeraka (bliži se 100.000) i da je gostovao u više TV emisija. Uz taj momenat spajanja priče iz knjige i dr. Neletovih izjava još više sam zaokružio celu priču i da ponovim, siguran sam da će biti materijala za drugi deo.

Dr. Nele, ako slučajno naletiš na ovaj tekst, javi se na kontakt strani da popijemo po koje pivo. Imaću neka dodatna pitanja, pa zašto da ne i intervju. A ostaloj raji toplo savetujem da pročita ovu knjigu.

Recenzent: Miloš Petrović